4 Pro
Kategorie: Nezařazené

Od listopadu jen na zimních pneumatikách !!!

Teplota 7 °C a nižší by měla být jednoznačným signálem pro přezutí na zimní pneumatiky. Pod touto teplotou se výkon letních pneumatik výrazně zhoršuje. Směs zimní pneumatiky, kde je především silika (speciálně upravený oxid křemičitý), se lépe přizpůsobuje nízkým teplotám.

Zimní pneumatika má kromě jiné směsi také jiný dezén a jeho drážky. Běhoun zimní pneumatiky se skládá z bloků, které jsou bohatě protkány lamelami. Při odvalování se lamely pohybují a vytlačují sníh nebo sněhovou břečku z drážek mezi dezénovými bloky. Rovněž lépe odvádějí vodu, čímž dochází ke snížení možnosti vzniku aquaplaningu. Ještě větší rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou poznáme při náledí. Pokud je na vozovce sníh, břečka nebo led, plný počet drážek a dostatečná výška profilu zimní pneumatiky pozitivně přispívají k zajištění dostatečného přenosu hnací a brzdné síly.

Pokud hloubka dezénu zimní pneumatiky klesne pod hranici 4 mm, výrazně se snižuje stabilita vozidla, přenos hnacích a brzdných sil, odolnost pneumatiky vůči vzniku aquaplaningu a prodlužuje se brzdná dráha.

Brzdná dráha při stanovené minimální hloubce dezénu 4 mm je oproti brzdné dráze nových pneumatik o polovinu delší; při hloubce 2 mm je dokonce delší až o 70 %.

Pravidelně kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách. Optimálně 1x za 2 týdny, minimálně 1x za měsíc. Nesprávný tlak v pneumatice způsobuje její poškození, zrychluje opotřebení dezénu, zvyšuje spotřebu pohonných hmot a nebezpečně mění jízdní vlastnosti vozidla.

Při použití zimních pneumatik s rychlostní kategorií nižší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, je nutno umístit do zorného pole řidiče nálepku obsahující číselný údaj v km/h odpovídající rychlostnímu indexu zimních pneumatik. Tato rychlost nesmí být překročena.

Při výběru správného rozměru pneumatiky je nejvhodnější postupovat podle záznamu v technickém průkazu. Doporučuje se využít výsledky testů uskutečňovaných nezávislými organizacemi. Například výsledky testu zimních pneumatik od Autoklubu ČR najdete zde.

Také pojišťovny jsou přesvědčeny o nutnosti používání zimních pneumatik. Pokud se stanete v zimním období účastníky dopravní nehody a máte vozidlo obuté na letních pneumatikách, je možné, že se setkáte s krácením pojistného plnění.

Především na horách může řidič narazit na úsek silnice, jehož začátek je označen dopravní značkou „Zimní výbava“; zde pak jednoznačně platí, že vjezd je povolen jen vozidlům se zimními pneumatikami (bez ohledu na panující povětrnostní podmínky a stav povrchu komunikace, resp. je povinen použít sněhových řetězů – ty ovšem nelze dle Zákona o pozemních komunikacích používat v úsecích, kde vozovka není dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou).

Nejnovější příspěvky

default
4 Pro

Chyby a omyly při sjednání a rušení p...

1. Žijí v domnění, že když vozidlo neprovozují, nemusí platit…

default
4 Pro

Trh s ojetými automobily se v Česku z...

Extrémní nárůst cen, snižující se dostupnost aut a prakticky nulová…

BACK TO TOP